Witaj na naszej stronie
Rynek kosmetyczny jest wyjątkowy w krajobrazie globalnych przemian ekonomicznych. Jako jeden z niewielu jest stabilny nawet podczas światowych kryzysów gospodarczych. Słynny „efekt szminki” dotyczył właśnie zwiększonej sprzedaży ekskluzywnych kosmetyków, jako substytutu droższych dóbr luksusowych w czasie kryzysu gospodarczego. Pojęcie zostało sformułowane w 2001 r. przez Leonadra Laudera, prezesa koncernu Estee Lauder. [3] Warto zauważyć, że na wszystkich głównych rynkach (poza Europą) dynamika wzrostu jest dwucyfrowa, a rekordowe wyniki osiągają kraje rozwijające się – np. wzrost w Brazylii o 50 proc. czy w Indiach o 43 proc.[4] W efekcie w roku 2019 globalna wartość rynku kosmetycznego wyniosła 532 mld dolarów[5]. Zgodnie z analizami ekspertów, dynamika wzrostu utrzyma się na podobnym poziomie. OrbisResearch w swoim raporcie „Global Cosmetics Products Market-Analysis of Growth, Trends and Forecasts (2018-2023)” prognozuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat (2018-2023) nastąpi dalszy wzrost o ponad 7 proc